INDEX |
Inleiding |
Er is veel onduidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan bij cameratoezicht.
De laatste informatie hierover is te vinden op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens Het CBP houdt toezicht op de naleving van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Het CBP houdt dus toezicht op de naleving en toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP), de Wet politieregisters (Wpolr) en de Wet gemeentelijke basisadministratie (Wet GBA). Het is belangrijk dat een technisch beheerder van een BORG Beveiligingsbedrijf goed op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot cameratoezicht. Gericht cameratoezicht kan een waardevol onderdeel zijn van het pakket aan beveiligingsmaatregelen. Er dient echter continu de juiste balans gezocht te worden tussen beveiliging en de privacy van burgers. Dit artikel is o.a. gebaseerd op het Handboek Beveiligingstechniek december 2005 van de NCP. Wegens de wijziging die daarna in de regelgeving zijn doorgevoerd, dient altijd de laatste versie van het Handboek gebruikt te worden. Sinds februari 2008 wordt er gewerkt aan een nieuwe regeling voor cameratoezicht. De bestaande CCV-regelingen voor toezichtcentrales en camerasystemen komen mogelijk te vervallen. Deze nieuwe beoordelingsrichtlijn zal waarschijnlijk algemeen zijn en zich niet beperken tot cameratoezicht op openbare plaatsen. Het streven is om binnen 12 maanden tot een nieuwe beoordelingsrichtlijn (BRL) te komen. |
Soorten cameratoezicht |
De soorten toezicht zijn:
- Cameratoezicht op openbare plaatsen - Cameratoezicht op privaat terrein - Cameratoezicht op de werkplek - Cameratoezicht in en rond winkels - Cameratoezicht in en rond woningen - Cameratoezicht voor de opsporing van strafbare feiten In de meest voorkomende situaties wordt camratoezicht gebruikt voor het helpen handhaven van de openbare orde en toezicht in het kader van veiligheid van personen en eigendommen. |
PVA cameratoezicht |
Bij de Plan van Aanpak (PVA) voor CCTV systemen zijn de volgende punten van belang:
- Schriftelijke onderbouwing van het belang van cameratoezicht - Waarom weegt het bedrijfsbelang zwaarder dan publieke belang - Verklaar waarom andere beveiligingsmethode niet geschikt zijn - Cameratoezicht moet onderdeel zijn van een pakket maatregelen - Leg niet meer gegevens vast dan strikt noodzakelijk - Maak duidelijk kenbaar dat cameratoezicht plaats vindt - Heimelijk camaratoezicht is strafbaar op: . openbare plaatsen . horeca gelegenheden . winkels - Protocol voor inzage in de vastgelegde gegevens - Vastlegging van de rechten van betrokken personen - De vastlegging is maximaal 24 uur tot 7 dagen . Een uitzondering is de vastlegging van incidenten |
Wetboek van Strafvordering |
De inzet van camera's als opsporingsmiddel is gebonden aan speciale, in het Wetboek van Strafvordering opgenomen, bevoegdheden. Deze bevoegdheden kunnen alleen met toestemming van de Offiecier van Justitie op grond van artikel 126g Wetboek van Strafvordering, worden ingezet. |
Wet Bescherming Persoonsgegevens |
De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) dient de bescherming van persoonsgegevens.
Het gaat hierbij om geluid of beeld waaraan bepaalde informatie over een persoon kan worden
ontleend. Zodra deze informatie op gestructureerde wijze toegankelijk is voor raadpleging,
is de WBP van toepassing.
In het algemeen geldt dat analoge geluids- en beeldtechnieken buiten de reikwijdte van de WBP vallen. Cameratoezicht met digitale technieken valt wel onder de WBP en moet, tenzij vrijgesteld, gemeld worden bij het CBP, voordat cameratoezicht is toegestaan. In de regel is cameratoezicht, dat ingezet wordt voor de beveiliging van personen, gebouwen, terreinen, zaken en productieprocessen, vrijgesteld van melden op grond van artikel 38 van het Vrijstellingsbesluit. Er moet dan wel gewerkt worden met duidelijk zichtbare camera's. Beelden mogen standaard niet langer dan 24 uur bewaard worden. Tevens mogen, behalve de beelden, alleen gegevens opgeslagen worden die betrekking hebben op: - Tijdstip - Datum - Plaats Wanneer camerabeelden worden gebruikt voor het handhaven van de openbare orde, is de vrijstelling van de meldingsplicht niet van toepassing. De regering is van plan (april 2008) een wet aan te nemen om de telecom- en internetgegevens van alle Nederlanders 18 maanden te bewaren. Er wordt dan bijgehouden met wie je belt, hoelang, waar je bent tijdens het bellen en hoe vaak je online gaat. De Europese wet schrijft echter slechts 6 maanden voor. |
Wetboek van Strafrecht |
Per 1 januari 2004 zijn een aantal artikelen van het Wetboek van Strafrecht veranderd.
Het lukraak plaatsen van een verborgen camera kan strafbaar zijn als niet wordt voldaan
als niet wordt voldaan aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).
Daarnaast zijn de volgende artikelen uit het Wetboek van Strafrecht van belang:
139d - Plaatsen afluisteren- c.q. opnameapparatuur Met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die met het oogmerk dat daardoor een gesprek, telecommunicatie of andere andere gegevensoverdracht door een geautomatiseerd werk wederrechtelijk wordt afgeluisterd, afgetapt of opgenomen, een technisch hulpmiddel op een bepaalde plaats aanwezig doet zijn. 139f - Gebruik verborgen camera in woning etc. Met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft: - 1 hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon aanwezig in een woning of op een andere niet voor publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt. - 2 hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1e strafbaar gestelde handeling is verkregen. 441b - Gebruik verborgen camera in besloten ruimte Met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die, gebruik makenden van een daartoe aangebracht technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze is kenbaar gemaakt, van een persoon, aanwezig op een voor het publiek toegankelijk plaats, wederrachtelijk een afbeelding vervaardigt. Een overvaller kan zich nooit beroepen op wetgeving. Een overval is niet rechtmatig en het belang van de overvaller is niet rechtmatig. |
BRL Cameratoezicht Openbare Plaatsen |
Deze Beoordelingsrichtlijn is opgesteld door het Centrale College van Deskundigen
van CCV, waarin belanghebbende partijen op het gebied van het ontwerp, het
aanleggen en het onderhoud van camerasystemen zijn vertegenwoordigd.
Deze BRL moet worden gezien als complementair op de BRL Cameratoezicht Openbare Plaatsen - Toezichtcentrale. Beide BRL’en zijn opgesteld om nadere invulling te geven aan de begrippen kwaliteit en kwaliteitsborging in relatie tot het onderwerp cameratoezicht openbare plaatsen. |
BRL Cameratoezicht Openbare Plaatsen - Toezichtcentrale |
Deze BRL is bedoeld voor de exploitatie van camerasystemen. In het bijzonder gaat het daarbij
om camerasystemen die worden ingezet bij de handhaving van de openbare orde. De informatie
en beelden die met een dergelijk camerasysteem worden gegenereerd kunnen door de politie
worden gebruikt om op te treden ter voorkoming of beëindiging van ongewenste situaties in de
openbare ruimte.
Vooralsnog is deze BRL niet bedoeld voor de aanleg van camerasystemen in het private gebied. In tweede fase zal nader bekeken worden in hoeverre deze BRL daarvoor geschikt gemaakt kan worden. |
ELECTRO-FICTION Website
. Auteur: Wim Klein . Update: 28-4-2008 |