INDEX |
Inleiding | |
Deuropeners | |
Sloten | |
Grendels | |
Kleefplaten | |
Motorsloten | |
Draaideuren | |
Schuifdeuren | |
Tourniquets | |
Poorten |
Inleiding |
De elektrische vergrendeling houdt de deur dicht, totdat het toegangscontrolesysteem de
deur vrijgeeft. Deze vergrendelingen zijn er in twee typen, arbeidsstroom en rusttroom.
De meest toegepaste is de ruststroom, waarbij er continu spanning op de vergrendeling staat. Voor het openen van de deur wordt de stroom naar de vergrendeling afgeschakeld. De ruststroom vergrendeling wordt het meest toegepast, omdat als bij een calamiteit de spanning uitvalt, de deuren automatisch worden vrijgegeven. De voeding van de vergrendeling mag dan ook geen accubackup hebben. Bij arbeidsstroom moet de spanning op de vergrendeling worden gezet, om de deur te kunnen openen. Arbeidsstroom: Spanningsloos vergrendeld Ruststroom: Spanningsloos ontgrendeld Door gebruik te maken van arbeidsstroom en ruststroom principes is het mogelijk om te anticiperen op de vraag, wat dient er te gebeuren bij spanningsuitval?. In een hoog beveiligde situatie dient een openstaande deur bij spanningsuitval zelfvergrendelend te zijn. In bijvoorbeeld een inrichting dient een deur bij spanningsuitval juist te ontgrendelen. Dit is in het geval van met motor aangedreven vergrendelingen vaak minder eenvoudig te realiseren. |
Deuropeners |
Een deur kan verschillende functies hebben. De belangrijkste is over het algemeen het
scheiden van afzonderlijke ruimtes. Om veiligheidsredenen kan gekozen worden om de deur door
middel van een deurslot te vergrendelen. Wanneer een gecontroleerde toegang gecreëerd dient
te worden, kan dit onder andere door het plaatsen van een elektrische deuropener.
Het toepassen van een elektrische deuropener is een logische gedachte om een deur elektrisch te controleren. Men maakt in de meeste gevallen gebruik van een (reeds bestaand) mechanisch deurslot, waar tegenover in het kozijn een elektrische deuropener (sluitplaat) wordt gemonteerd. Met deze montagewijze blijft de bekabeling in het kozijn. Elektrische sluitplaten die werken op de dagschoot van het slot zijn voornamelijk geschikt voor de organisatorische beveiliging en bieden weinig of geen inbraakvertraging. Dit vanwege de beperkte houdkracht van de sluitplaat ( +/- 250 kg tot 500 kg). Voor dit laatste bestaan er speciale elektrische nachtschootsluitplaten die een grotere zijdelingse druk kunnen weerstaan. Elektrische sluitplaten kunnen gecombineerd worden met terugmeldcontacten, waardoor de stand van de deur kan gemeld worden op een display of aan een domotica –of inbraakalarmsysteem. |
Sloten |
Als u er voor kiest een deur elektrisch af te sluiten, dan kunnen elektrische sloten in zeer
veel situaties de juiste oplossing bieden. Elektrische sloten zijn uitermate geschikt voor
het vergrendelen van deuren waarbij een balans moeten worden gezocht tussen beveiliging en
veiligheid.
Men onderscheidt hierin 2 type sloten. Bij het eerste type slot wordt het bedienen van de dag- en/of nachtschoot mogelijk via de deurkruk indien de solenoïde elektrisch bekrachtigd wordt. Indien de solenoïde actuator niet bekrachtigt wordt, zal de deurkruk mechanisch worden afgekoppeld van het bedieningmechanisme van de dag- en/of nachtschoot. Men kan het slot dan enkel openen doormiddel van de bediening van het cilinderslot. Men spreekt dan van het arbeidstroom principe. Bij het tweede type slot wordt het bedienen van de dag- en/of nachtschoot mogelijk via de deurkruk indien de solenoïde niet elektrisch bekrachtigd wordt. Indien de solenoïde actuator wel bekrachtigt wordt, zal de deurkruk mechanisch worden afgekoppeld van het bedieningmechanisme van de dag- en/of nachtschoot. Men kan het slot dan enkel openen doormiddel van de bediening van het cilinderslot. Men spreekt dan van het ruststroom principe Naast de standaard sloten zijn er ook meerpuntssloten. |
Grendels |
De grendels kunnen zowel verticaal als horizontaal in de omlijsting toegepast worden.
Ze zijn van het inbouw type met gelakte gietijzeren kast en roestvrijstalen voorplaat van
3 mm dikte.
De grendels met hoge veiligheid bieden een inbraak weerstand van 10 000N aan. De grendel werkt met rustroom (in geval van stroomonderbreking blijft de deur in open toestand) of met arbeidsstroom (in geval van stroomonderbreking blijft de deur in gesloten toestand). Openingsbevel kan tijdelijk (automatische vergrendeling 8 seconden na sluiting van de deurvleugel) of permanent zijn. Een ingebouwd magnetisch contact in het slot en in de sluitplaat garandeert de bediening van de nachtschoot en geven de deur positie (open - dicht) aan. Het signaal deur toe kan alleen gebeuren wanneer de deur perfect in gesloten toestand is en dat de schoot zich in maximale uitsprong bevindt. |
Kleefplaten |
De ingangs- en vluchtdeuren worden in vergrendelde stand gehouden door een elektromagneet op
de omlijsting, een tegenplaat wordt op de deur geplaatst.
|
Motorsloten |
Bij motorsloten wordt gebruik gemaakt van een elektrische wisselspanningsmotor, die op
afstand bediend wordt om de:
- dag- en nachtschoot te ontgrendelen - nachtschoot in te trekken De elektromechanische, gemotoriseerde sloten toegepast op binnen-en buitendeuren die een hoge veiligheid eisen. Ze zijn vervaardigd voor gebruik met automatische deuropeners en om bediend te worden door kaartlezers, numerieke toetsenborden, sleutelcontacten, bedienknoppen, schakelklokken enz. Ze zijn van het inbouwtype, voor Europrofielcilinder, met gesloten kast in verchroomd staal van ±2 mm dikte, beschikbaar in een standaard versie (houten & stalen deuren). De voorplaat van 3 mm dikte zijn in roestvrij geborsteld staal en de specifieke sluitplaat is in verchroomd staal. De schoten zijn in vernikkeld gepolijst staal ; de tuimelaar is in staal. Dit slot bezit een paniekfunctie; dit betekent dat de bediening van de kruk of de paniekstang aan de binnenzijde, de nachtschoot intrekt en zo de dubbelwerkende wrijvingsvrije dagschoot vrijlaat. De uitgang is altijd vrij. Het slot mag dus gebruikt worden op nooddeuren, behalve wanneer er toegangscontrole wordt gevraagd op beide kanten van de deur en dat kruk of paniekstang worden vervangen door een vaste knop. Het is bovendien voorzien van een automatisch vergrendelings- mechanisme van de nachtschoot dat de in veiligheidstelling van de deur garandeert bij elke sluiting. De nachtschoot wordt automatisch geprojecteerd door een mechanische combinatie van de dagschoot en de detectie taster. De dubbelwerkende en wrijvingsvrije dagschoot, wordt automatisch geblokkeerd door de uitsprong van de nachtschoot. Het slot wordt daardoor een 2 puntsluiting. De sloten zijn doorboord voor de doorgaande bevestigings- schroeven van de rozet (voor standaard sloten) en voor de doorgaande bevestigingsschroeven van de platen (voor smalle sloten), wat het geheel solidair maakt. WERKING Gesloten deur: De dag-en nachtschoot zijn vergrendeld, zelfs in geval van stroomuitval. De detectieschoot is ingedrukt. Opening: Het slot staat onder continue voeding. Bij een korte sluiting van een potentiaalvrij contact in de stuureenheid, trekt de motor in 0,7 seconde de schoot in, voor een bepaalde tijd (regelbaar van 2 tot 15 seconden). Bij constante sturing, blijft de schoot ingetrokken tot het einde van het signaal. De detectieschoot is vrij wanneer de deur open gedraaid wordt. Sluiting: De dag- en nachtschoot worden automatisch vergrendeld door een combinatie van het indrukken van de detectie schoot en de dagschoot zelfs in geval van stroomuitval. De detectieschoot is weer ingedrukt. Veiligheid: Als er bij ontgrendeling van de nachtschoot de deur niet gebruikt wordt tussen 2 en 15 seconden, vergrendeld de nachtschoot zich weer automatisch. Mechanische ontgrendeling: Door bediening van de kruk aan de binnenzijde of door sleutel aan de buitenzijde. |
Draaideuren |
De draaideurautomaat is een opbouw automaat die de deur met een armsysteem in werking zet.
De automaat kan voor enkele en dubbele deurvleugels worden gebruikt en is bij uitstek geschikt
voor toepassing bij zware deuren. De automaat werkt elektromechanisch. Het openen gebeurt door
middel van de motor en het sluiten door middel van de motor en een veer.
De besturingseenheid is uitgerust met een geïntegreerde microprocessor die een veilige werking waarborgt en waarmee instellingen eenvoudig te wijzigen zijn. De motor, aandrijving en besturingseenheid zijn in één compacte unit gecombineerd en eenvoudig toegankelijk door middel van een afneembare koof. Standaard is de automaat uitgerust met een keuzeschakelaar voor de bediening met de volgende keuzemogelijkheden: Uit De deur is gesloten. De interne en externe impulsgevers zijn uitgeschakeld. De elektrische sluitplaat, indien aangebracht, is vergrendeld. De deur kan alleen worden geopend met sleutelimpuls. Uitgang Eenrichtingsverkeer vanaf binnenzijde. De elektrische sluitplaat, indien aangebracht, is vergrendeld. De deur kan alleen worden geopend met de interne impulsgever en sleutelimpuls. Auto Normale stand. De deur kan worden geopend met de interne en externe impulsgevers en met sleutelimpuls. De elektrische sluitplaat, indien aangebracht, is vergrendeld of ontgrendeld afhankelijk van de gemonteerde besturingseenheid. Open De deur wordt permanent opengehouden. De motor wordt gemonteerd boven de deur.De overbrenging van motorkracht naar het deurblad gebeurt met een gekoppeld armsysteem, duwend of trekkend. |
Schuifdeuren |
Modulair opgebouwde schuifdeurautomaat met zelfcontrolerende microprocessor voor enkele of
dubbele deuren. Deze microprocessor is uitgerust met een integraal zelfcontrolerend deel dat
iedere onderbreking of storing van de deurwerking signaleert en de noodzakelijke maatregelen
neemt om een veilige werking te garanderen.
De motoreenheid, besturingseenheid, overbrenging, en optionele noodinrichting en elektromechanische vergrendeling, zijn allemaal ondergebracht in de afdekkap. De motoreenheid brengt de beweging d.m.v. een tandriem over op de deurvleugels. De deurvleugels met geïntegreerde of afzonderlijk gemonteerde verbindingsstukken kunnen in de hoogte, breedte en diepte worden versteld. Dubbel gelagerde stalen looprollen en een looprail van hoogwaardige kunststof waarborgen een uitzonderlijk soepele en geruisarme deurbeweging. |
Tourniquets |
3- of 4 vleugelige volautomatische tourniquet in kader profielen.
Modulair en volledig zelfdragend aluminium geheel, welke direct op de vloer geplaatst wordt
zonder extra aanpassingen.
Motorisatie Het aandrijfmechanisme is bevestigd boven het in segmenten samengestelde plafond. Microprocessor gestuurde elektronica >BR>De elektromotor is voorzien van een toerentalbegrenzer : hierdoor kunnen de deurvleugels noch met de hand, noch door windkracht sneller draaien dan de ingestelde waarde. Bij obstructie zal het beveiligingssysteem het deurenstel onmiddellijk doen stoppen. Deurgeheel De deur is leverbaar in verschillende afmetingen met een variabele binnenhoogte en kaphoogte zodat de tourniquet in elk gebouw past. Standaard uitrusting - een noodstopknop - een elektromechanisch slot om de deur in nachtsituatie te vergrendelen - een keuzeschakelaar voor de bediening met de volgende keuzemogelijkheden Automatisch bedrijf De elektromagnetische vergrendeling wordt ontgrendeld. De deur staat in de beginstand wanneer er geen verkeer is. Zodra de activeringseenheden naderend verkeer registreren, gaat de deur automatisch draaien. Continue rotatie De elektromagnetische vergrendeling wordt ontgrendeld. De deur draait voortdurend op lage snelheid. Zodra de activeringseenheden naderend verkeer registreren, accelereert de deur naar normale snelheid. De deur gaat weer op lage snelheid draaien als er geen verkeer is. Uitschakelen De deur draait naar de beginstand en de elektromagnetische vergrendeling wordt geactiveerd. Reset In geval van een fout kan de deur gereset worden. |
Poorten |
Er zijn veel verschillende soorten poorten.
Poorten Slagbomen Roadblocker Pilaren Klaphekken Driepoten En nog veel meer. |
ELECTRO-FICTION Website
. Auteur: Wim Klein . Update: 18-11-2007 |